Asiakkaat

Suomen kuntien rakennusvalvonnat ovat edelläkävijäesimerkki siitä, kuinka hallinnolla on mahdollisuus vastata kansalaisten digitalisaatio-olettamaan eli siihen, kuinka viranomaisasiointi tulisi voida hoitaa silloin, kun se itselle sopii, sieltä mistä se parhaiten sopii. Meidän tehtävänämme on ainoastaan mahdollistaa paremman ja sujuvamman arjen rakentaminen asiakkaillemme sekä heidän asiakkailleen.

 

 

 

 

 

 

 

Case Vantaa – paperista digiaikaan

Vantaan rakennusvalvonnan liittyminen Lupapisteeseen tarkoitti perinteisten paperisten lupahakemusten loppua ja rakennusvalvonnan siirtymistä uuteen digitaaliseen aikaan. Projekti toteutettiin kymmenessä kuukaudessa.

Aikaisemmin rakennusvalvonnan huoneet täyttyivät papereista ja mapeista. Ennen Lupapistettä Vantaan suurimmassa yksikössä syntyi arkistoitavaa paperitavaraa kymmeniä hyllymetrejä vuodessa.

”Lupapisteessä on nykyisin kaikki mitä tarvitsemme: materiaalit löytyvät sieltä, voimme käydä keskustelut asiakkaiden kanssa siellä ja tehdä piirustuksiin merkintöjä. Koska koko prosessi on digitaalinen, nämä kaikki ovat jokaisen asianmukaisen tahon nähtävillä.”

Pekka Virkamäki, Rakennusvalvonnan johtaja

Rohkeus kannatti

Kun Vantaan rakennusvalvonnassa päätettiin siirtyä yhdeltä luukulta toimivaan sähköiseen asiointiin, organisaatiossa ei tiedetty mitä projekti vaatii. Rakennusvalvonnan johtajan Pekka Virkamäen mukaan onnistumisen salaisuus oli yksinkertainen: rohkeus kokeilla.

”Rohkea kokeilu oli olennaista. Kokeiluistamme varmaan ¾ on mennyt pieleen, mutta joka kerta on opittu tietyllä tapaa enemmän kuin mitä rahaa on mennyt. Kaikki tämä on valmistanut meitä siihen missä nyt ollaan. En usko itse ollenkaan it-puolen loputtomiin moniportaisiin suunnitteluhommiin. Maailma muuttuu niin nopeasti, että niistä projekteista ajaa aika aina ohi.”