19.1.2019

TIEDOTE

17.1.2019

Lupapiste Kauppa

Rakennuspiirustusten verkkokauppa laajentaa sähköisen asioinnin mahdollisuuksia ympäri Suomen

Kuluneen alkuvuoden ajan ympäri Suomen on kuulunut hyviä ja innostuneita uutisia Lupapiste Kauppaan liittyen. Rakennusvalvontojen sähköinen asiointi laajentuu, kun kunta avaa asiakkailleen mahdollisuuden ostaa rakennuspiirustuksia Lupapiste Kaupasta. Tänä vuonna kolmen ensimmäisen viikon aikana Kauppa on avattu yhteensä viidessä kunnassa.

Lupapiste Kaupasta asiakas löytää haluamansa kohteen osoitteen tai kiinteistötunnuksen avulla. Keskeistä on, että rakennusvalvonnat näkevät Kaupan parantavan asiakaskokemusta ja nostavan asiakaspalvelun laatua. Kauppa säästää ennen kaikkea asiakkaiden aikaa ja vaivaa. ”Ei ole järkevää juoksuttaa ihmisiä paikan päälle virastoon, kun aineistot ovat saatavilla sähköisesti. — Näin säästetään aikaa ja vaivaa sekä meiltä että asiakkailta”, summasi Kempeleen rakennustarkastaja Hannu Paasovaara aiemmin tällä viikolla ilmestyneessä sanomalehti Kalevassa (Kaleva 14.1.2019).

Kempele on esimerkki kunnasta, jossa Kaupassa on valmiina tarjolla aineistoa vuodesta 2014 lähtien. Silloin, kun dokumentti ei vielä löydy suoraan Lupapiste Kaupasta, asiakas voi tilata asiakirjan, jonka jälkeen kunta etsii sen arkistostaan, digitoi sen ja asiakas saa tilauksensa sähköpostiinsa. Kempeleessä vanhoja asiakirjoja voi tällä hetkellä tilata 1940-luvulta asti.

Rakennusvalvontojen paperiarkistot ovat pienessäkin kunnassa kymmeniä hyllymetrejä pitkiä. Hirvensalmella kunta on palkannut työntekijän suorittamaan paperiarkiston digitointia. Vaikka digitointiprojektit ovat usein massiivisia, mahdollistaa sähköinen arkisto asiakirjojen luotettavamman säilymisen myös tulevia sukupolvia ajatellen. Digitoitu aineisto löytyy yhdestä ja samasta paikasta, sähköisestä arkistosta, jonne Arkistolaitoksen määräyksen mukaisesti kaikki sähköisesti käsitellyt uudet aineistot tulisi arkistoida.  ”Meidän ei enää tarvitse kaivella paperipinoja arkistojen kätkössä, eikä asiakkaan tarvitse mennä viraston aukioloaikojen mukaan, sillä palvelu toimii sähköisesti 24/7”, kertoi Hirvensalmen rakennustarkastaja Petri Luukkonen Hirvensalmelaisessa eilen torstaina (Hirvensalmelainen 17.1.2019).

Lupapiste Kaupan valikoimaan poikkeuksen tekevät julkiset rakennukset. Niihin liittyviä asiakirjoja ei verkkokaupasta voi ostaa. ”Mitään ”arkaluonteisia” tietoja kohteista ei myöskään ole tarjolla. Ainoastaan samantyyppisiä papereita, kuin mitä esimerkiksi kiinteistövälittäjältä saa asuntoesittelyssä” selvensi Luukkonen Hirvensalmelaisessa (Hirvensalmelainen 17.1.2019).

Lupapistettä käyttävä kunta saa halutessaan Kaupan käyttöönsä ilman avausmaksua vain ilmoittamalla asiasta. Palvelusta ei myöskään peritä ylläpitomaksua vaan kunta saa nettotuloa jokaisesta ostoksesta.